Longing for a different time

Jag är feminist, eller humanist. Inte en sån radikal feminist som vill att alla män ska bli slavar åt kvinnorna. Utan en sådan feminist som vill att alla människor, oavsett könsdefinition, färg, kultur osv ska vara jämlikar. Jag vill att alla ska få samma chans och inte dömas utefter kriterier som de ovan nämnda.
Ibland får jag dock en längtan som strider mot mina ideal. Ibland kryper den fram, oftast i samband med jazz, diskning och fix hemma. Ibland skulle jag vilja vara en hemmafru. There, I said it. Och jag skäms lite för det. Kvinnor har kämpat så hårt för att komma dit vi är idag i samhället och här kommer jag och tycker att det vore najs att gå tillbaka 50 eller 60 år i tiden. Dock bara på den punkten, inget annat. Jag njuter av att få gå runt och i lugn och ro göra det fint hemma, laga mat och baka. Lyssna på jazz och sminka mig för min egen skull. För att jag blir glad och njuter av det.
Samtidigt vill jag ut och jobba. Hjälpa de nya generationerna att hitta rätt i världen och förhoppningsvis vara med i att skapa en bättre framtid. Så hemmafruandet får vänta ett tag. Vara en dröm som ibland får komma fram.
1 Simone:

skriven

Äsch. Feminism handlar om att man ska få göra just det man vill göra, oavsett fördomar :)

Svar: Det tycker jag är klokt! Håller med dig till tusen :)
ellestad.blogg.se

Kommentera här: